Vastaako koulutus työn muutokseen?

kun kiire kasvaa
kehitä osaamista
sitä tarvitaan

innovaatio
syntyykö laiskuudesta?
nuku tarpeeksi!

miten opimme?
kurssilta, palautteesta
soveltamalla

Tieken järjestämän ITK-työpajan 5.4.2017 Työn muutos haastaa – miten koulutus vastaa? alussa Sami M. Leppänen Koneelta alusti työn muutoksesta. Ihmisellä itsellään on vastuu osaamisensa kehittämisestä, kun vaatimukset ja kiire kasvavat. Työpaikalta usein löytyisi rahaa koulutukseen, mutta aikaa ei välttämättä löydy. Uudet teknologiat kuten pilvipalvelut ja etäneuvottelustandardit voisivat tarjota tähän ratkaisuja kuten täsmä- ja mikro-oppimista. Opimme jatkuvasti ja opetuksesta huolimatta, niin, ja voimme opiskella mobiilisti työmatkoilla. Mutta mistä löytyisi aikaa oppisisältäjen päivittämiseen?

Johtavatko laiskuus ja köyhyys innovaatioihin? Pitäisikö panostaa ihmisten hyvinvointiin, siihen, että syömme terveellisesti ja liikumme ja nukumme riittävästi? Muutoksen sietokykyyn? Nousisiko työn tuottavuus, jos edes perusohjelmistoja käytettäisiin oikein?

70-20-10-mallin mukaan opitusta vain 10 % saadaan kursseilta, 20 % palautteesta ja 70 % soveltamalla. Niinpä monimuotoiset yhteisölliset, ketterät ja digitaaliset oppimisratkaisut voisivat tarjota parhaita oppimistuloksia. Tosin 1-9-90-mallin mukaan yhteisöissä 90 % lukee, 9 % muokkaa ja vain 1 % on aktiivinen.

Sami Leppäsen mukaan tarvitsemme informaatioergonomiaa eli suurten datamassojen selkiyttämistä merkityksellisiksi kokonaisuuksiksi. Virtuaalitodellisuus tarjoaa etäopastukselle uusia mahdollisuuksia.

Alustuksen jälkeen pohdimme neljän hengen työryhmissä SWOT-analyysin avulla seuraavia kysymyksiä:

  1. Opetusalan ammattilaisen työ: Miten työ on muuttunut? Miten pidät osaamistasi yllä ja kehität sitä arjessa?
  2. Keskeiset työelämätaidot: Mitä taitoja tänään ja huomenna tarvitaan? Miten opetusala valmistaa tulevaisuuden osaajia?
  3. Osaamisen jatkuva kehittäminen: Millaisilla malleilla työelämäosaamista kehitetään? Miten osaamista kehitettäisin arjen työssä nykyistä paremmin?
  4. Oppilaitos- ja yritysyhteistyö: Miten kiihdytetään oppilaitos- ja yritysyhteistyötä? Arki ja konkreettiset keinot?
Kategoria(t): Työ Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *