Tietie pelittää,
Oulun tiimeissä syntyy
pelituotteita.
Pelialalta
töitä – tai perustetaan
kasvuyritys.
Monialainen
pelitiimi valmentaa
ketterään työhön.
Tietie-verkoston ja IT-kouluttajien peliopetuksen webinaarissa 5.11.2013 Jussi Autio Oulun seudun ammattikorkeakoulusta esitteli Oulu Game Labin peliopetusta.
Oulussa ICT-alan murros on rajua. Oulu Game Labissa pelialalle tähtäävien oppijoiden ikähaitari on laaja, ammattikorkeakouluopiskelijoiden lisäksi mukana on entisiä nokialaisia. Oppijat opettavat toisilleen, mitä oikea työelämä on.
Monialaiset ja poikkitieteelliset tiimit, joissa on ohjelmoijia, graafikkoja ja suunnittelijoita, valitsevat ulkopuolisista toimeksiannoista mieleisensä. Jokainen tiimi perustetaan kuin kasvuyritys. Yritystä ei tarvitse perustaa, mutta markkinointi- ja liiketoimintasuunnitelma laaditaan. Vuoden aikana Oulu Game Labista on syntynyt jo kuusi kasvuyritystä.
Kurssin edetessä toimeksiantoja karsitaan yhdessä äänestämällä. Jos alussa on parikymmentä toimeksiantoa, niin maaliin pääsee viisi. Lopetettujen tiimien oppijat ryhmäytetään jatkaviin tiimeihin.
Opetuksessa ulkopuoliset toimeksiannot toimivat paremmin kuin oppjoiden omat ideat. Jälkimmäisiin he saattaisivat takertua niin, etteivät haluaisi luopua keksimistään ratkaisuista ja oppia uudenlaisia. Ulkopuoliset toimeksiannot kouluttavat myös työelämään.
Oulu Game Labissa luotetaan oppijoihin. Opettajat eivät laske opintopisteisiin käytettyä aikaa vaan oppijat ovat vastuussa tekemisistään omalle tiimilleen. Oppijat kokevat tulevansa töihin eikä kouluun. Ongelmista puhutaan; jos jonkin asian ohjelmointi on tiimille liian vaikeaa, valmentaja rientää apuun.
Valmentaja välittää oppijoille hiljaista tietoa. Hänen ei tarvitse valmistella luentoja; riittää, kun hän osaajana tulee paikalle. Luentoihin helposti sisällytetään ylimääräistä, jotta opintopisteet täyttyisivät. Sellaisen voi unohtaa valmennuksessa.
Pelialalla jaetaan tietoa avoimesti, neuvoa voi kysyä toisesta yrityksestä kollegalta. Tällainen malli ei toimisi aloilla, joilla tarvitaan salassapitosopimuksia. Vuosittain syntyy 50 000 uutta peliä, joista vain murto-osasta kuullaan. Pelimaailma on täynnä ideoita. Mitä enemmän omastaan puhuu, sitä varmempaa on, ettei kukaan sitä varasta; siitähän on puhuttu jo joka puolella.
Oulu Game Lab on käynnistämässä yhteishankkeita Jyväskylän ja Kouvolan kanssa. Opettajavaihto on kustannustehokasta, kun osaajat voivat valmentaa eri paikkakunnilla. Valmennushan ei vaadi jatkuvaa läsnäoloa.
Olennaiset oppisisällöt muuttuvat herkästi, joten joustavuus ja ketteryys on tärkeää. Pelkkää peliohjelmoinnin koulutusohjelmaa, josta valmistuisi peli-insinöörejä, tuskin kannattaisi perustaa, mutta pelialalta saadaan vahvoja sivuaineita eri koulutusohjelmiin. Liiketalousosaajia pitäisi saada samaan tiimiin ohjelmoijien, graafikkojen ja suunnittelijoiden kanssa. Tällä hetkellä peliala on turhan miesvaltaista. Naisia pitäisi houkutella pelien tuotekehitykseen.
Oulu Game Labin konseptia on tarkoitus laajentaa muillekin toimialoille. Ensi keväänä Oulussa käynnistyy Oulu Cloud Lab.
Vastaa