data on uusi
öljy – sinun datasi
huolehdi siitä
kursori viipyy
kuvassa, tieto virtaa
pitkin maailmaa
tietopyynnöllä
saat tietää, kuka käyttää
miten dataasi
et ole tuote
omadata sinulle
vaan ei vieraille
Data on uusi öljy. Ilmaisessa palvelussa sinä olet tuote. Jo kursorisi viipyminen verkkosivun jossain kohdassa – klikkauksesta puhumattakaan – leviää uskomattoman laajasti ympäri maailmaa.
Tuossa on muutamia asioita, joita me, toistakymmentä Enterin opastajaa, opimme, kun 23.1.2019 kokoonnuimme startup-Mariaan. Raoul Plommer esitteli meille Open Knowledge Finlandin uunituoretta verkkokurssia kansalaisten uusista digitaalisista oikeuksista. Opimme myös, millaisia oikeuksia meillä EU:n kansalaisina GDPR:n mukaan on, miten laadimme tietopyynnön ja miten rajoitamme tietojemme käyttöä tai poistatamme ne palveluista, joiden kanssa emme ole tekemisissä. Niin, miten pääsisimme eroon suoramyynnistä – niistä kiusallisista puhelinsoitoista, joissa ehdotetaan sähköyhtiön tai puhelinoperaattorin vaihtamista, kuvalehtien tai vitamiinien tilaamista tai hyvän tarkoituksen tukemista ostamalla tarpeettomia tuotteita?
Latasimme puhelimiimme LifeLearn-sovelluksen ja klikkasimme kurssin linkkiä. Selasimme verkkokurssin materiaalia, katsoimme videoita, luimme tekstejä ja vastailimme kysymyksiin. Juu, koko kurssia emme suorittaneet kerralla. Siihen kuluisi tehokasta työskentelyaikaa noin seitsemän tuntia. Kalenteriaikaa kuluisi huomattavasti enemmän, koska tietopyynnön vastauksen odottamiseen voisi mennä kuukausi tai jopa kolme kuukautta.
Annoimme kuitenkin verkkokurssista palautetta, sekä myönteistä että kielteistä. Osa huomaamistamme virheistä korjattiin lennossa, osa jäi odottamaan iltaa. Esitimme myös runsaasti kysymyksiä, joihin saimme hyviä, kokemukseen pohjautuvia vastauksia.
Miten organisaatiot olivat kahden vuoden siirtymäajassa varautuneet siihen, että EU:n tietosuoja-asetus, joka annettiin huhtikuussa 2016, on täytäntöönpanokelpoinen 25.5.2018? Open Knowledge Finlandin työpaja selvitti tätä 26.5.2018, siis heti, kun GDPR:n täysmittainen soveltaminen oli alkanut. Toiset organisaatiot olivat varautuneet esimerkillisesti, toiset eivät juuri ollenkaan. Tilanne on toki jonkin verran korjaantunut – ja korjaantunee lisää kansalaisten aktiivisuuden ansiosta.
Me itse vaikutamme siihen, että organisaatiot, joiden kanssa olemme tekemisissä, kunnioittavat digitaalisia oikeuksiamme.
Työpajaan kuului myös maittava lounas Marian Starter-ravintolassa. Moni meistä totesi, että Maria on muuttunut siitä, kun itse on siellä viimeksi käynyt – niin, silloin, kun se oli sairaala eikä startup-keskittymä.
Vastaa