Pedagoginen digi pintaan

etäopetus
miten vuorovaikutus?
poimi ideat

tutustumme
opimme toisiltamme
keskustelemme

Zoom, Flinga, Slido
oppiminen näkyviin
yhdessä tehden

olethan läsnä –
pyykit ehtii myöhemmin
keskity täysin!

Digi pintaan -ryhmäliikunta! 3.9.2020 oli mahtava kokemus ja avasi hienosti IT-kouluttajien syyskauden. Meitä taisi olla kaksitoista innokasta osallistujaa työpajassa Irmeli Pietilän fasilitoitavina. Hän antoi opettajankouluttajan vankalla kokemuksella vinkkejä vuorovaikutuksen lisäämisestä etäopetuksessa ja osallistujien aktivoimiseen virtuaalitilassa.

Työpajan metaforana oli kuntosali, mikä saattoi toisia innostaa, toisia epäilyttää. Etukäteisohjeissa kehotettiin ottamaan mukaan kuva itselle mieluisasta liikuntamuodosta. Jos itsellä ei ollut sopivaa kuvaa, sellaista saattoi etsiä netin avoimista kuvista. Työpajassa kuvat toimivat avainkortteina liikuntasalille ja ladattiin Flingaan. Fasilitaattori otti niistä esiin yhden kerrallaan. Kun oma kuva tuli esiin, osallistuja esitteli itsensä, sanoi muutaman sanan liikunnastaan ja kertoi, mitä odottaa työpajalta. Edellinen esittäytyjä kirjasi chattiin olennaisen siitä, mitä seuraava sanoi.

Kyllä, kuva syvensi esittelyä. Ajattelin, että vastaavassa virtuaaliesittelyssä kuva voisi liikuntalajin sijaan esittää vaikka harrastusta, mieliruokaa tai eksoottisinta matkakohdetta. Mutta nyt työpajan metaforana oli kuntosali.

Ballerina kuunsirpillä. Pixabay

Etukäteen punnitsin, mistä liikuntalajista valitsisin kuvan: kävely, siivous vai baletti? Kevään poikkeusaikana harrastin vain kahta ensimmäistä, mutta kun Footlightin balettitunnit taas kesäkuun alussa käynnistyivät, olen käynyt niillä kolme kertaa viikossa. Niinpä valitsin Pixabaysta kuvan balettitanssijasta kuunsirpillä. Hyvä niin; aika monella osallistujalla oli kuvia kävelemisestä. Myös uimisesta oli useita kuvia.

Irmeli esitteli meille työskentelyperiaatteet, joista on hyvä keskustella oppijoiden kanssa opetusrupeaman alussa. Hauskin oli mielestäni: ”Keskity työpajaan – pyykit ehtii lajitella myöhemminkin.” Miten usein videoneuvotteluissa törmääkään tilanteeseen, jossa joku osallistujista ei oikeasti ole läsnä, vaikka nimi näkyykin osallistujaluettelossa! Ovatko yksisuuntaiset webinaarit turruttaneet meidät siihen, että webinaarin aikana voi tehdä kaikkea muuta, vaikka vastailla sähköposteihin? Kun Tietie-verkostossa neljännesvuosisata sitten 1990-luvun puolivälissä aloitimme ammattikorkeakoulujen verkko-opetuksen kehittämisen ja kunkin paikkakunnan osallistujat kokoontuivat yhteiseen videoneuvottelustudioon, ei kenenkään päähän olisi pälkähtänyt tehdä samaan aikaan jotain muuta. Yhdessä keskityttiin ja kommentoitiin, edustettiinhan siinä samalla omaa paikkakuntaa koko Suomelle!

Irmeli tarjosi meille pedagogisia ja teknisiä vinkkejä. Esimerkiksi Zoomin toiminto ”Hide non-video participants” oli minulle uusi, vaikka olen käyttänyt Zoomia reilun vuoden. Kun kaikki sulkivat videonsa, Gallery View -näytöllä näkyi vain fasilitaattori. Sitten vuoron perään eri opetusasteiden edustajat avasivat kameransa ja sulkivat ne taas. Näytölle tulivat ensi toisen asteen ja sitten korkea-asteen opettajat, yrityskouluttajat ja freelancerit ja lopuksi muut. Jostain syystä yhtään peruskoulun opettajaa ei ollut ilmoittautunut työpajaan. Oliko syyskuun alku heille turhan hektinen? Vai ajattelivatko he, että kesän lakimuutoksesta huolimatta etäopetukseen ei peruskoulussa enää palata?

Netin maksuttomista palveluista Irmeli esitteli meille Flingan lisäksi myös Slidon ja Jamboardin, joita käytimme Hullun hatuntekijän teekutsuilla ja ryhmätöissä. Tankkaustauolla vedimme Cuckoo Workoutin taukojumpan.

Hullun hatuntekijän teekutsuilla jatkoimme annettuja lauseita chatissa niin, että jokainen kirjoitti vastauksensa, mutta lähetti sen vasta kun fasilitaattori antoi luvan. Emme siis voineet poimia jatkolauseiden ideoita toinen toisiltamme, oman loppulauseenhan piti olla valmiina ennen kuin muut tulivat näkyviin.

Meillä oli paljon teknisiä kysymyksiä ja ihmettelyjä, milloin oli oma kuva hukassa, milloin koko Zoom, joten Irmelin optimistisesti suunnittelema aikataulu meni uusiksi. Niinpä hän vain nopeasti mainitsi Verkko-oppimisen muotoilukirjan, jonka Akseli Huhtanen Aalto-yliopistosta on julkaissut avoimella lisenssillä vuonna 2019.

Viiden minuutin juomatauon jälkeen siirryimme pienryhmien jumppatiloihin, jotka kuntosali-metaforaa noudattaen oli nimetty englanninkielisten ryhmäliikuntalajien mukaan. Ryhmänimi Bodypump ei jäänyt mieleeni, kun liikuntalaji on itselleni vieras. Fasilitaattori toki jakoi meidät Zoomin ryhmähuoneisiin, joten en eksynyt matkalla, mutta kun ryhmähuoneiden tuloksia purettiin yhdessä, en heti ymmärtänyt, että kun esille pyydettiin Bodypump-ryhmä, niin kyse oli meidän ryhmästämme. Onneksi toinen ryhmämme jäsen oli paremmin kartalla. Ja juu, kun hän oli jakanut näytölle Flingaan tuottamamme lappuset, osasin toki kertoa, mistä olimme ryhmässä keskustelleet.

Muutama sana IT-kouluttajien keväästä 2020

Hienoa, että IT-kouluttajien syksy lähti poikkeusajan jälkeen näin vauhdikkaasti käyntiin!

Kevätseminaarimme Kestävä oppiminen – Kokeilu, mun juttu ja ilo piti olla Tallinnassa 13.–14.3.2020, mutta lähtöä edeltävänä torstai-iltana 12.3.2020 jouduimme siirtämään sen myöhemmäksi. Jo alkuviikosta ilmoitettiin ensimmäisten organisaatioiden matkustuskiellot ja Suomen hallituksen torstaisen tiedotustilaisuuden jälkeen matkustuskieltoja tuli lisää. Seminaarimatkan koordinaattorina viestitin ilmoittautuneille vielä torstai-iltana seitsemältä, että menen aamulla terminaaliin katsomaan, moniko meistä olisi lähdössä Tallinnaan. Puolen tunnin kuluttua, siis puoli kahdeksalta illalla, muutaman puhelun ja viestin jälkeen ilmoitin, että Tallinnan seminaarimme on siirretty myöhempään ajankohtaan.

Se päivä jäi mieleen! Sen jälkeen on tapahtunut paljon: Suomi sulkeutui ja digiloikkasi. IT-kouluttajat ry polkaisi pystyyn Etäopetuksen näytön paikka -tilaisuuden seuraavan viikon keskiviikolle 18.3.2020, johon kutsuttiin opetusalan asiantuntijoita ympäri Suomen. Keskiviikkona linjoilla taisi olla parisensataa opetusalan ammattilaista työstämässä yhteiskirjoitettua ohjetta eri oppiasteille. Ohje siirrettiin keväällä Wikikirjastoon ja käännettiin kesän aikana ruotsiksi ja saameksi.

Nyt Suomi avautuu varovasti. Etäopetus on tullut jäädäkseen – vaihtoehdoksi kasvokkaisen opetuksen rinnalle. On hienoa, että IT-kouluttajien syksy käynnistyi työpajalla etäopetuksen vuorovaikutuksesta. Ihmisinä haluamme toki tavata toisiamme kasvokkain, mutta turhaa matkustamista välttämällä suojelemme maapalloa – ja myös toisiamme.

2 vastausta artikkeliin “Pedagoginen digi pintaan”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *