sosiaalinen
media kuulee, vastaa
oppijan kutsuun
Tarmo Toikkasen Sosiaalisen median työpajassa me Haaga-Helian opettajat saimme läkähdyttävän tietopaketin mm. tietotulvan mielekkäästä seuraamisesta RSS-lukijoiden avulla ja verkon tarjoamista ilmaisista resursseista oppimismateriaalin koostamiseen ja opiskelijoiden yhteistyöhön. Tarmo näytti esimerkkejä opiskeluun liittyvistä sovelluksista ja antoi meidän kokeilla blogiviestien kirjoittamista ja aineistojen kokoamista rakentamassaan hiekkalaatikossa.
Oppilaitoksemme opetussovelluksista uupuvat mm. työvälineet verkko-opiskelijaryhmien keskinäisiin ja yrityskumppanien kanssa käytäviin neuvotteluihin. Vastaako sosiaalinen media perinteisiä opetussovelluksia paremmin työelämä- ja opiskelijalähtöisen verkko-opiskelun tarpeisiin?
Tarmon oma Applen kannettava toimi ongelmitta Haaga-Helian ulkoverkossa ja pyöritti sosiaalisen median karnevaalia laiteluokan valkokankaalla. Me koulutettavat taas loikimme työasemien eri selaimissa, kun vain Firefox ymmärsi RSS-syötteet ja vain Exploreriin oli asennettu videoiden katseluun tarvittava plugin.
Sosiaalisen median ihmemaa
Comments
Yksi vastaus artikkeliin “Sosiaalisen median ihmemaa”
-
Olin joskus kuuntelemassa Tervalammin kuntoutuskeskuksen johtajan, Antti Särkelän esitystä voimaantumisesta. Esityksen sisältö oli jotakuinkin seuraava: tarvitaan halu, mutta halu ei yksin auta, sillä halut tulevat ja menevät eikä ihminen voi niitä hallita. Siksi tarvitaan myös tahto. Vaan sekään ei vielä riitä, jollei rakenne tue tahdottua toimintaa. Tuo esitys teki minuun niin suuren vaikutuksen, että sen jälkeen olen katsonut liki kaikkea halu-tahto-rakenne -lasein.
Kirjoituksesi loppu kertoo surullista kieltään verkko-opettamisesta HH:ssa. Opettajan innostus ja tahto toteuttaa laadukasta verkko-opetusta joutuu kovalle koetukselle, kun rakenne ei tue. Olo on liki surrealistinen, kun kerran toisensa jälkeen törmää siihen, etteivät edes perusasiat (kuten selainasetukset) ole siinä kunnossa, että opettaja voisi rennosti ja pingottamatta keskittyä opettamiseen ja ohjaamiseen.
Vastaa