Vertaisoppia Lapinlahden sairaalassa

Koulu hengittää:
yhdessä tekemällä
opitaan uutta.

Verkosto kasvaa,
kohtaamme, hymyilemme,
keskustelemme.

Vapauttakaa koulu! Toisilta oppimisen festarit keräsi yli 700 oppilasta ja 220 opettajaa oppitunneille Lapinlahden sairaalaan aurinkoisena lauantaina 25.8.2012. Koulun päättäjäisissä sunnuntaina 26.8. väkeä taisi olla vähemmän. Palaute oli myönteistä. Eräs vastaaja riemuitsi siitä, että voi oppia itse tekemällä eikä vain kuuntelemalla.
Oppituntien lomassa kiersin tutustumassa Lapinlahden sairaalaan sokkeloisiin käytäviin ja pieniin potilashuoneisiin, jotka täyttyivät monipuolisesta vertaisoppimisesta: kansantansseja, pitsinnypläystä, sukan kantapään tekoa, Twitteriä, ukulelen soittoa, edupunkia, sisällön julkaisua kirjaksirautalangan vääntöä ja riemuruotsia.
Mikko-Pekka Hanskin konsultoinnin perusteet oli niin suosittu, että kolmas oppitunti siirrettiin auditorioon, jotta kaikki halukkaat pääsivät mukaan. Miksi konsultteja tarvitaan? Muut havaitsevat virheet paremmin kuin itse. Erilaisia konsulttityyppejä ovat Grima, Gandalf  ja Hunttalan Matti. Ensimmäinen on vihamielinen, toinen tönäisee hyväntahtoisesti eteenpäin oikealle tielle, kolmas on omaa etua ajava jokerityyppi.
Tekeminen ei ole konsultointia. Konsultti luo maailman, tilannekuvan, tahtotilan, keinot ja mittarit niin, että ihminen itse menee eteenpäin.
Konsultilla on salaisia aseita: Hänellä on uskottava tarina, hän on tehnyt kotiläksyt ja tuntee uuden asikkaansa, hänellä on näkemys asiakkaan tilanteesta ja toimivat verkostot. Kukaan ei pärjää yksin.
Koulun päättäjäiset alkoivat oman tanssityylin etsinnällä  aurinkoisella pihalla ja jatkuivat Nietzschen relativismilla.  Antti Hautamäki koki  oman tanssityylin etsinnässä  nietzscheläistä venymistä ja suorittamista. Nietzsche oli perinteisten kysymysten kyseenalaistaja, hänen tapansa tehdä filosofiaa on kiinnostava.
Filosofia ei koskaan voi erottaa persoonasta ja positiosta. Filosofian psykologia selittää, miksi joku puhuu tietyllä tavalla ja kannattaa tiettyä asiaa.
Filosofia on filosofien työtä, sitä ei voi erottaa tekijöistään. Jokaisella ihmisellä on tietty perspektiivi maailmaan. Ei ole olemassa faktoja, ainoastaan tulkintoja. Jotkut tulkinnat ovat parempia, koska tulkitsija on herkkä ja hänen positionsa sopiva.
Filosofinen ”kauhea meno” jatkui väittelyllä. Mikki kiersi, kun porukka ideoi ja perusteli ajatuksiaan Lapinlahden sairaalan tulevaisuudesta: koulu, ravintolakeskus, monitoimitila vai sairaala?

2 vastausta artikkeliin “Vertaisoppia Lapinlahden sairaalassa”

  1. Tätä kokemusta vasten voisi olla terveellistä pohtia, mihin asentoon se jatkuessaan kiilaisi koulujärjestelmää eri tasoineen ja ikäryhmittelyineen, tutkintoineen ja vapaine sivistystöineen? Mitkä rajat hämärtyisivät ja mitkä instituutiot vahvistuisivat ja mitkä rapautuisivat? Ellei muuten niin pääsisi ehkä kurkistmaan kristallipalloon, josta näkee mitä on tuloillaan ja mitä menoillaan.

  2. Totta! Jotain uutta ja rajoja rikkovaa Vapauttakaa koulu -festari antoi. Eri oppiaineet ja eri ikäiset oppijat olivat suloisessa sekamelskassa sairaalan sokkeloisilla käytävillä ja potilashuoneissa. Opettajat muuttuivat lennossa oppijoiksi ja oppijat opettajiksi.
    Tilaisuus oli pilotti, joten kohennettavaakin löytyy. Ajoittain ruoka- ja vessajonot olivat pitkiä eivätkä kaikki mahtuneet niille tunneille, joille olisivat halunneet. Sisäänpääsymaksu ilman kutsua saapuneille oli yllättävän suuri.
    Kuitenkin Vapauttakaa koulu! -tilaisuus innosti monet huokaamaan, miksei koulussa aina voisi olla tällaista – ja toivomaan uutta Koulu-festaria vuoden kuluttua.

Vastaa käyttäjälle Eija Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *