Maharassa työt
mukana verkostoissa
kurssin jälkeenkin
somehankkeessa
untuvikot johtavat
koulun muutokseen
ITK-konferenssin Workshopeista 6.4.11 valitsin Mediamaisterin Maharan ja Moodlen sekä sosiaalisen median kehittämishankkeiden asiantuntijatapaamisen.
Moodle ja Mahara
Mats Rajalakso ja Marko Mäkilä johdattivat meidät Moodle 2.0:n uusiin ominaisuuksiin sekä opiskelijan mahdollisuuksiin siirtää tuotoksensa Moodlesta eportfolio Maharaan. Molemmat sovellukset on rakennettu avoimen lähdekoodin tuotteilla. Moodle 2.0 tarjoaa koko joukon uusia, mielenkiintoisia ominaisuuksia, kuten tiedostojen haun suoraan sosiaalisen median palveluista, opettajakohtaisen tiedostokansion, aiempaa helppokäyttöisemmän ja vakaamman wikin, lisää räätälöitäviä ulkoasuteemoja sekä uusia lohkoja, joiden nimet demossa vielä olivat englanniksi. Laaja käännöstyö on meneillään, nyt käyttöliittymässä oli suomea ja englantia sekaisin.
Meitä neuvottiin pidättäytymään versiopäivityksestä ennen Moodlen versiota 2.1, johon Moodlen vanhojen versioiden tiedot siirtynevät vaivattomasti.
Moodlen uusista ominaisuuksista demottiin mahdollisuutta pakottaa opiskelija avaamaan tietyt linkit tai merkitsemään tietyt tehtävät suoritetuiksi ennen kuin hän näkee seuraavia sisältöjä tai tehtäviä. Käytäväkeskusteluissa moni ihmetteli näiden opettajajohtoisten ominaisuuksien käyttötarvetta, mutta kukaan ei ääneen kyseenalaistanut niitä workshopissa. Mats Rajalakso totesi itsekin muutamaan kertaan, että Moodle osaa kontrolloida, onko tiedosto avattu, mutta ei sitä, onko tiedosto luettu tai ymmärretty. Oppiminen tapahtuu kuitenkin oppijan päässä, eikä sinne päästä klikkausten kontrollilla.
Marko Mäkilä totesi, että jos Moodle on opettajajohtoinen, niin Maharassa opiskelija päättää omasta ympäristöstään. Maharaan tuodut sisällöt ylittävät kurssi- ja oppilaitosrajat, kulkevat opiskelijan mukana omissa verkostoissa ja työelämässä. Opiskelija voi tuoda Maharaan keskeneräisiä dokumentteja esim. työstäessään opinnäytetyötään. Hän voi koota verkkoportfolioon tuotoksistaan ne, joita haluaa säilyttää tai näyttää muille ja määritellä eri näkymien katseluoikeudet.
Some-hankkeiden tapaaminen
SOMY veti iltapäivän, jossa keskustelimme sosiaalisen median eri hankkeiden ympärille muodostetuissa pienryhmissä. Keskustelun aikana lanseerattiin pari uuskäsitettä: parastelu ja vierestely.
Mikko Horila kertoi pienryhmässämme Koulu 3.0 -hankkeesta, jossa opettajat tekevät kokeiluja, saavat niitä varten miniläppäreitä sekä video- ja webbikameroita ja raportoivat tuloksistaan.
Koulu 3.0-hankkeessa on ollut tärkeää saada mukaan opettajia, joilla ei ole pitkää kokemusta verkko-opetuksesta tai sosiaalisen median käytöstä opetuksessa, koska heiltä saadaan uusia, tuoreita ideoita. Kymmenen tunnin lisäresurssi on pieni porkkana niille, jotka muutenkin haluaisivat kehittää opetustaan.
Hankkeessa pyritään yhteisöllisyyteen ryhmätöillä, vertaispalautteella ja toisten ryhmien arvioinnilla. Prosessi saadaan verkossa haltuun ja näkyväksi. Oppilaiden ei enää tarvitse siirtyä atk-luokkiin, kun kannettavat tietokoneet voidaan tuoda oppimistilanteisiin. Mikko Horila koki suurimmiksi ongelmiksi tunnukset sosiaalisen median eri palveluihin ja palveluiden ikärajat.
Koulu 3.0:n sparrausryhmässä Juho Kauppi Someasta kertoi hyvistä kokemuksista sosiaalisen median suomalaisten pilvipalvelujen käytöstä koulussa. Totesimmekin, että Opetushallitus voisi tarjota kouluille turvalliset sosiaalisen median palvelut, joissa tekijänoikeudet ja ikärajat eivät nousisi ongelmiksi.
Vastaa