Verkosto
Opintojaksot
Ohjeet
Tilastot
Tapahtumat
Julkaisut
Case-pankki
Forum
Etusivu

Verkko-opettajan ohjeet

Monimuoto-opetus tietoverkoissa, joka sisältää välitteistä lähiopetusta, etäopetusta ja opiskelijan itseopiskeluun liittyviä tehtäviä, edellyttää opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa uudenlaisia pedagogisia ja teknisiä valmiuksia. 

Valmistelu

Opintojakson sisällön suunnittelussa otetaan huomioon toteutusympäristö. Tietoverkossa törmätään erilaisiin rajoituksiin ja mahdollisuuksiin. 

  • Tietosuojakysymykset: Opettaja ei voi kopioida opetusaiheeseensa liittyviä artikkeleita tai kuvia suoraan lehdistä verkkomateriaaliinsa. Tietoverkosta löytyy kuitenkin yleensä paljon materiaalia, jota opetuksessa voi käyttää linkittämällä sen tekijänoikeuksia kunnioittaen: ei syvälinkkiä materiaaliin eikä linkkiä, joka avaisi ulkopuolisen materiaalin opettajan oman materiaalin kehysten sisään. Ulkopuolisen materiaalin omistajalta olisi kuitenkin hyvä kysyä lupa ennen linkittämistä.
  • Tekniset valmiudet: Opettajan työtä on opettaminen, ei uusien ohjelmistojen lastentautien selvittely. Oppilaitoksen tekniset tukihenkilöt neuvovat ja opastavat ohjelmistojen käytöstä, ja teknisestä ylläpidosta vastaavien henkilöiden kanssa voidaan keskustella teknisen ympäristön kehittämisestä verkko-opetuksen ja -opiskelun tarpeisiin.
  • Oppimismateriaalin näyttävyys: Visuaalinen ilme voi tehdä oppimismateriaalista kiinnostavan, mutta se ei saa nousta itsetarkoitukseksi. Monia oppimismateriaaleja voidaan kuitenkin elävöittää ja havainnollistaa hyvin suunnitelluilla kuvilla tai animaatioilla. Kannattaa myös harkita äänen käyttöä materiaalissa, koska toiset oppivat paremmin kuulemalla kuin lukemalla. Tekstimuodossa olevaa materiaalia voidaan monipuolistaa liittämällä siihen sama asia opettajan ääneen lukemana tai luennoimana äänitiedoston muodossa, jonka opiskelija voi valita kuunneltavakseen tekstin lukemisen sijaan tai ohella. Opiskelijat voisivat harjoitustöinään tehdä näyttäviä ja teknistä osaamista vaativia tehosteita oppimismateriaaliin. 
  • Tekninen ympäristö, oikeudet ja ohjelmistot 
    • Käydään lävitse verkko-opetuksen toteutuksen tekninen ympäristö ja sen asettamat rajoitukset. 
    • Sovitaan, mitä oikeuksia opettajalla on eri toimenpiteisiin. 
    • Käydään lävitse käytettävissä olevat ohjelmistot. 
    • Tehdään tarvittavat ympäristöön liittyvät lisähankinnat ja asennukset. 
  • Opiskelumateriaali 
    • Suunnitellaan verkko-opintojakson opiskelumateriaali. Materiaali voi muodostua perinteisistä oppikirjoista ja -monisteista sekä verkkoon tuotettavasta materiaalista. Kaikkea ei kannata tuottaa verkkoon. 
  • Opintojakson hallinta 
    • Oppimisalusta helpottaa merkittävästi opintojakson hallintaa. Oheinen muistilista liittyy tilanteeseen, jossa oppimisalustaa ei ole käytössä. Sitä voidaan silti soveltuvin osin käyttää myös oppimisalustan kanssa.
    • Opettaja voi suunnitella etukäteen opiskelijoille lähtevät joukkokirjeet (muistutukset etätehtävistä ja niiden jättöajoista tai mahdollisista videoneuvotteluista). 
    • Opettaja voi rakentaa valmiiksi hakemistot kaikille etätehtäville keskustelualueelle tai erilliselle palvelimelle tehtävien luonteesta riippuen.
    • Opiskelijoiden kysymykset pitäisi mahdollisuuksien mukaan ohjata keskustelualueelle, jossa kaikki opiskelijat näkisivät kerralla vastaukset, ja sähköpostin käyttöä pitäisi pyrkiä minimoimaan. Jos sähköpostia käytetään, viestien lajittelun ja kirjauksen pitäisi sujua ainakin osin automaattisesti. 

Käytettävät tekniikat

Verkkosivut

Aineiston tuottamiseen on useita erilaisia tapoja. Opettajan valmiudet määrittävät osittain aineiston tuottamistavan. Aineistoa voidaan tuottaa tekstinkäsittelyohjelmilla, erilaisilla kuvankäsittely-, piirto- ja multimediaohjelmilla sekä monenlaisilla verkkosivujen muokkausvälineillä. 

Opiskelumateriaalin valmistelussa pitää ottaa huomioon: 

  • pedagoginen näkökulma 
  • vuorovaikutus 
  • verkkosivujen valmistelu 
  • verkkosivujen rakenne ja navigointi
  • verkkosivujen ylläpito. 

Sähköposti 

Edellä todettiin, että sähköpostin käyttöä verkko-opetuksessa pitäisi pyrkiä välttämään ja hoitamaan vuorovaikutus keskusteluryhmissä. Monissa tilanteissa sähköposti kuitenkin puolustaa paikkaansa. Niinpä seuraavassa on ohjeita, mitä asioita pitäisi ottaa huomioon, kun käyttää sähköpostia verkko-opetuksessa.

  • Opiskelijoiden sähköpostiosoitteet kerätään ilmoittautumisen yhteydessä. 
  • Opettaja tai tekninen tukihenkilö luo tarvittavat postituslistat ryhmäpostituksia varten. 
  • Opettaja suunnittelee standardin, miten opintojaksoon liittyvät viestit ja niiden liitetiedostot nimetään, jotta opettaja jo viestin nimestä voi päätellä: 
    • mihin opintojaksoon viesti liittyy
    • kuka opiskelija tai mikä opiskelijaryhmä on viestin lähettänyt 
    • onko kyse oppimistehtävän palautuksesta vai neuvojen kysymisestä 
    • minkä oppimistehtävän palautus on kyseessä. 
  • Opettaja antaa kurssin alussa ohjeet 
    • miten viestit ja liitetiedostot nimetään 
    • mitä versioita eri ohjelmistoista käytetään liitetiedostoissa 
    • mahdolliset erikoisohjeet liitetiedostoista (esim. Word-tiedostot lähetetään rtf-muodossa ja PowerPoint-tiedostot tai verkkosivustot tiivistettyinä zip-ohjelmalla). 
  • Sähköpostiin sovitaan kuittaus-menettely, jolla varmistetaan, että viestit ovat menneet perille. 
  • Opettajan pitää hallita sähköpostin käyttö: 
    • Viestin lähettäminen ja vastaanottaminen. 
    • Tiedoston liittäminen viestiin ja vastaanottaminen .
    • Postituslistat ja niiden hallinta.
    • Viestin lähettäminen ryhmälle. 

Keskusteluryhmät 

  • Keskusteluryhmä on tärkeä osa opettajan ja opiskelijoiden välistä sekä opiskelijoiden keskinäistä kanssakäymistä. 
  • Keskusteluryhmän hallintaan liittyviä toimenpiteitä ovat mm. 
    • keskusteluryhmän perustaminen 
    • keskusteluryhmän ylläpito 
    • keskusteluryhmän poistaminen 
  • Keskusteluryhmän hallintaan liittyvä työnjako voidaan sopia opettajan ja teknisen tukihenkilön kesken. 
  • Opiskeluun liittyvän keskustelun virittäminen on tärkeää, koska keskusteluryhmissä opiskelijat saavat yhteyden toisten paikkakuntien opiskelijoihin. 
  • Keskusteluryhmään voidaan palauttaa etätehtäviä ja keskustella niistä yhdessä. 

Ajoitus

  • Kurssin aikataulussa pitää ottaa huomioon 
  • Lähijaksojen sijoittuminen ja niillä käsiteltävät aiheet 
  • Tuotettujen aineistojen julkaisuaikataulu 
  • Tehtävien palautusajankohdat ja tavat 
  • Palautteen antaminen 

Ohjeiden valmistelu

  • Kurssikohtaiset ohjeet luodaan. Niihin kuuluvat mm. 
    • Kurssiin liittyvät erityispiirteet 
    • Sähköpostikäytäntö 
    • Aineistojen tuottamiseen käytettävät ohjelmat ja ohjelmaversiot. 

Opintojakson aloitus

  • Opintojaksosuunnitelma opiskelijoille 
    • Lähetetään opiskelijoille opintojaksosuunnitelma ja opintojaksoon liittyvät ohjeet. 
  • Opintojakson aloitustilaisuus pidetään joko lähijaksona tai videoneuvotteluna 
    • Opiskelijat ja opettaja tutustuvat toisiinsa. 
    • Sovitaan opintojakson aikaisista menettelytavoista. 
    • Tutustutaan opintojakolla käytettävään tekniikkaan. 
  • Materiaali 
    • Julkaistaan aineiston ensimmäinen osa webissä. 

Opintojakson toteutus

  • Materiaali 
    • Julkaistaan aineistoja laaditun suunnitelman mukaan. 
    • Tiedotetaan opiskelijoille aineistojen saatavuudesta (esim. opintojakson ajankohtaista-palstalla, jossa näkyy viestin päivämäärä) 
    • Julkaistaan tehtäväksiannot laaditun suunnitelman mukaan. 
  • Sähköposti 
    • Luetaan sähköpostia jatkuvasti. Varaudutaan siihen, että sähköposti ruuhkautuu sovittujen palautuspäivien lähestyessä. 
    • Huolehditaan jatkuvasta palautteen annosta. Annetaan palautetta nopeasti. 
    • Käytetään sovittua kuittausmenettelyä. 
  • Keskusteluryhmä 
    • Opettaja seuraa keskustelua ja osallistuu siihen yhtenä muista keskustelijoista. 
    • Opettaja voi antaa virikkeitä uusiin keskusteluaiheisiin. 
  • Opiskelijapalaute 
    • Opintojakson toteutuksen aikana saatava palaute otetaan huomioon mielellään jo toteutuksen aikana. 
    • Opintojaksokonaisuudesta pyydetään lopuksi palaute. 
    • Mikä on ollut hyvää ja mikä huonoa opintojakson toteutuksessa ja sisällössä? 
    • Miten opintojaksoa voisi opiskelijoiden mielestä kehittää? 
  • Kokeet 
    • Järjestetään kokeet, jos ne kuuluvat opintojaksoon. 
    • Sovitaan koejärjestelyistä: tilavaraus, kokeen valvominen, tiedottaminen oppilaitokseen jne. 
  • Arviointi ? Miten arvioidaan esim. keskusteluryhmässä käyty keskustelu. 

Opintojakson päätyttyä

  • Aineiston siivoaminen ja siivouksen ajoitus 
    • Päätetään, poistetaanko verkkoon luodut aineistot. Opiskelumateriaalia voidaan tarvita vielä ennen uusintakoetta. 
    • Jos opiskelijoiden ratkaisuja etätehtäviin on julkaistu verkossa, päätetään, poistetaanko ne, vai voiko uusi opiskelijaryhmä jatkaa edellisen ryhmän tuottamien tietojen pohjalta. Opiskelijoiden kanssa pitää sopia, mielellään jo opintojakson alussa, jos heidän ratkaisunsa jätetään tulevien opiskelijoiden nähtäväksi.
    • Päätetään, jätetäänkö keskustelu seuraaville opiskelijoille vai siivotaanko keskusteluryhmä. Tästäkin pitää sopia opiskelijoiden kanssa.
  • Uusintakokeet 
    • Jos opintojaksoon uusintakoe, sovitaan sen ajankohdasta ja toteutustavasta. 
  • Yhteenveto 
    • Kootaan opintojaksosta saadut kokemukset ja kehittämistarpeet.

Sivun alkuun