Verkko-opettajan
ohjeet
Monimuoto-opetus
tietoverkoissa, joka sisältää välitteistä lähiopetusta, etäopetusta
ja opiskelijan itseopiskeluun liittyviä tehtäviä, edellyttää
opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa uudenlaisia pedagogisia
ja teknisiä valmiuksia.
Opintojakson
sisällön suunnittelussa otetaan huomioon toteutusympäristö.
Tietoverkossa törmätään erilaisiin rajoituksiin ja mahdollisuuksiin.
- Tietosuojakysymykset:
Opettaja ei voi kopioida opetusaiheeseensa liittyviä artikkeleita
tai kuvia suoraan lehdistä verkkomateriaaliinsa. Tietoverkosta
löytyy kuitenkin yleensä paljon materiaalia, jota opetuksessa
voi käyttää linkittämällä sen tekijänoikeuksia kunnioittaen:
ei syvälinkkiä materiaaliin eikä linkkiä, joka avaisi ulkopuolisen
materiaalin opettajan oman materiaalin kehysten sisään. Ulkopuolisen
materiaalin omistajalta olisi kuitenkin hyvä kysyä lupa ennen
linkittämistä.
- Tekniset
valmiudet: Opettajan työtä on opettaminen, ei uusien ohjelmistojen
lastentautien selvittely. Oppilaitoksen tekniset tukihenkilöt
neuvovat ja opastavat ohjelmistojen käytöstä, ja teknisestä
ylläpidosta vastaavien henkilöiden kanssa voidaan keskustella
teknisen ympäristön kehittämisestä verkko-opetuksen ja -opiskelun
tarpeisiin.
- Oppimismateriaalin
näyttävyys: Visuaalinen ilme voi tehdä oppimismateriaalista
kiinnostavan, mutta se ei saa nousta itsetarkoitukseksi. Monia
oppimismateriaaleja voidaan kuitenkin elävöittää ja havainnollistaa
hyvin suunnitelluilla kuvilla tai animaatioilla. Kannattaa
myös harkita äänen käyttöä materiaalissa, koska toiset oppivat
paremmin kuulemalla kuin lukemalla. Tekstimuodossa olevaa
materiaalia voidaan monipuolistaa liittämällä siihen sama
asia opettajan ääneen lukemana tai luennoimana äänitiedoston
muodossa, jonka opiskelija voi valita kuunneltavakseen tekstin
lukemisen sijaan tai ohella. Opiskelijat voisivat harjoitustöinään
tehdä näyttäviä ja teknistä osaamista vaativia tehosteita
oppimismateriaaliin.
- Tekninen
ympäristö, oikeudet ja ohjelmistot
- Käydään
lävitse verkko-opetuksen toteutuksen tekninen ympäristö
ja sen asettamat rajoitukset.
- Sovitaan,
mitä oikeuksia opettajalla on eri toimenpiteisiin.
- Käydään
lävitse käytettävissä olevat ohjelmistot.
- Tehdään
tarvittavat ympäristöön liittyvät lisähankinnat ja asennukset.
- Opiskelumateriaali
- Suunnitellaan
verkko-opintojakson opiskelumateriaali. Materiaali voi
muodostua perinteisistä oppikirjoista ja -monisteista
sekä verkkoon tuotettavasta materiaalista. Kaikkea ei
kannata tuottaa verkkoon.
-
Opintojakson hallinta
- Oppimisalusta
helpottaa merkittävästi opintojakson hallintaa. Oheinen muistilista
liittyy tilanteeseen, jossa oppimisalustaa ei ole käytössä.
Sitä voidaan silti soveltuvin osin käyttää myös oppimisalustan
kanssa.
- Opettaja
voi suunnitella etukäteen opiskelijoille lähtevät joukkokirjeet
(muistutukset etätehtävistä ja niiden jättöajoista tai
mahdollisista videoneuvotteluista).
- Opettaja
voi rakentaa valmiiksi hakemistot kaikille etätehtäville
keskustelualueelle tai erilliselle palvelimelle tehtävien
luonteesta riippuen.
- Opiskelijoiden
kysymykset pitäisi mahdollisuuksien mukaan ohjata keskustelualueelle,
jossa kaikki opiskelijat näkisivät kerralla vastaukset,
ja sähköpostin käyttöä pitäisi pyrkiä minimoimaan. Jos
sähköpostia käytetään, viestien lajittelun ja kirjauksen
pitäisi sujua ainakin osin automaattisesti.
Verkkosivut
Aineiston
tuottamiseen on useita erilaisia tapoja. Opettajan valmiudet
määrittävät osittain aineiston tuottamistavan. Aineistoa voidaan
tuottaa tekstinkäsittelyohjelmilla, erilaisilla kuvankäsittely-,
piirto- ja multimediaohjelmilla sekä monenlaisilla verkkosivujen
muokkausvälineillä.
Opiskelumateriaalin
valmistelussa pitää ottaa huomioon:
- pedagoginen
näkökulma
- vuorovaikutus
- verkkosivujen
valmistelu
- verkkosivujen
rakenne ja navigointi
- verkkosivujen
ylläpito.
Sähköposti
Edellä todettiin,
että sähköpostin käyttöä verkko-opetuksessa pitäisi pyrkiä välttämään
ja hoitamaan vuorovaikutus keskusteluryhmissä. Monissa tilanteissa
sähköposti kuitenkin puolustaa paikkaansa. Niinpä seuraavassa
on ohjeita, mitä asioita pitäisi ottaa huomioon, kun käyttää
sähköpostia verkko-opetuksessa.
- Opiskelijoiden
sähköpostiosoitteet kerätään ilmoittautumisen yhteydessä.
- Opettaja
tai tekninen tukihenkilö luo tarvittavat postituslistat ryhmäpostituksia
varten.
- Opettaja
suunnittelee standardin, miten opintojaksoon liittyvät viestit
ja niiden liitetiedostot nimetään, jotta opettaja jo viestin
nimestä voi päätellä:
- mihin
opintojaksoon viesti liittyy
- kuka
opiskelija tai mikä opiskelijaryhmä on viestin lähettänyt
- onko
kyse oppimistehtävän palautuksesta vai neuvojen kysymisestä
- minkä
oppimistehtävän palautus on kyseessä.
- Opettaja
antaa kurssin alussa ohjeet
- miten
viestit ja liitetiedostot nimetään
- mitä
versioita eri ohjelmistoista käytetään liitetiedostoissa
- mahdolliset
erikoisohjeet liitetiedostoista (esim. Word-tiedostot
lähetetään rtf-muodossa ja PowerPoint-tiedostot tai verkkosivustot
tiivistettyinä zip-ohjelmalla).
- Sähköpostiin
sovitaan kuittaus-menettely, jolla varmistetaan, että viestit
ovat menneet perille.
- Opettajan
pitää hallita sähköpostin käyttö:
- Viestin
lähettäminen ja vastaanottaminen.
- Tiedoston
liittäminen viestiin ja vastaanottaminen .
- Postituslistat
ja niiden hallinta.
- Viestin
lähettäminen ryhmälle.
Keskusteluryhmät
- Keskusteluryhmä
on tärkeä osa opettajan ja opiskelijoiden välistä sekä opiskelijoiden
keskinäistä kanssakäymistä.
- Keskusteluryhmän
hallintaan liittyviä toimenpiteitä ovat mm.
- keskusteluryhmän
perustaminen
- keskusteluryhmän
ylläpito
- keskusteluryhmän
poistaminen
- Keskusteluryhmän
hallintaan liittyvä työnjako voidaan sopia opettajan ja teknisen
tukihenkilön kesken.
- Opiskeluun
liittyvän keskustelun virittäminen on tärkeää, koska keskusteluryhmissä
opiskelijat saavat yhteyden toisten paikkakuntien opiskelijoihin.
- Keskusteluryhmään
voidaan palauttaa etätehtäviä ja keskustella niistä yhdessä.
- Kurssin
aikataulussa pitää ottaa huomioon
- Lähijaksojen
sijoittuminen ja niillä käsiteltävät aiheet
- Tuotettujen
aineistojen julkaisuaikataulu
- Tehtävien
palautusajankohdat ja tavat
- Palautteen
antaminen
- Kurssikohtaiset
ohjeet luodaan. Niihin kuuluvat mm.
- Kurssiin
liittyvät erityispiirteet
- Sähköpostikäytäntö
- Aineistojen
tuottamiseen käytettävät ohjelmat ja ohjelmaversiot.
- Opintojaksosuunnitelma
opiskelijoille
- Lähetetään
opiskelijoille opintojaksosuunnitelma ja opintojaksoon
liittyvät ohjeet.
- Opintojakson
aloitustilaisuus pidetään joko lähijaksona tai videoneuvotteluna
- Opiskelijat
ja opettaja tutustuvat toisiinsa.
- Sovitaan
opintojakson aikaisista menettelytavoista.
- Tutustutaan
opintojakolla käytettävään tekniikkaan.
- Materiaali
- Julkaistaan
aineiston ensimmäinen osa webissä.
- Materiaali
- Julkaistaan
aineistoja laaditun suunnitelman mukaan.
- Tiedotetaan
opiskelijoille aineistojen saatavuudesta (esim. opintojakson
ajankohtaista-palstalla, jossa näkyy viestin päivämäärä)
- Julkaistaan
tehtäväksiannot laaditun suunnitelman mukaan.
- Sähköposti
- Luetaan
sähköpostia jatkuvasti. Varaudutaan siihen, että sähköposti
ruuhkautuu sovittujen palautuspäivien lähestyessä.
- Huolehditaan
jatkuvasta palautteen annosta. Annetaan palautetta nopeasti.
- Käytetään
sovittua kuittausmenettelyä.
- Keskusteluryhmä
- Opettaja
seuraa keskustelua ja osallistuu siihen yhtenä muista
keskustelijoista.
- Opettaja
voi antaa virikkeitä uusiin keskusteluaiheisiin.
- Opiskelijapalaute
- Opintojakson
toteutuksen aikana saatava palaute otetaan huomioon mielellään
jo toteutuksen aikana.
- Opintojaksokonaisuudesta
pyydetään lopuksi palaute.
- Mikä
on ollut hyvää ja mikä huonoa opintojakson toteutuksessa
ja sisällössä?
- Miten
opintojaksoa voisi opiskelijoiden mielestä kehittää?
- Kokeet
- Järjestetään
kokeet, jos ne kuuluvat opintojaksoon.
- Sovitaan
koejärjestelyistä: tilavaraus, kokeen valvominen, tiedottaminen
oppilaitokseen jne.
- Arviointi
? Miten arvioidaan esim. keskusteluryhmässä käyty keskustelu.
- Aineiston
siivoaminen ja siivouksen ajoitus
- Päätetään,
poistetaanko verkkoon luodut aineistot. Opiskelumateriaalia
voidaan tarvita vielä ennen uusintakoetta.
- Jos
opiskelijoiden ratkaisuja etätehtäviin on julkaistu verkossa,
päätetään, poistetaanko ne, vai voiko uusi opiskelijaryhmä
jatkaa edellisen ryhmän tuottamien tietojen pohjalta.
Opiskelijoiden kanssa pitää sopia, mielellään jo opintojakson
alussa, jos heidän ratkaisunsa jätetään tulevien opiskelijoiden
nähtäväksi.
- Päätetään,
jätetäänkö keskustelu seuraaville opiskelijoille vai siivotaanko
keskusteluryhmä. Tästäkin pitää sopia opiskelijoiden kanssa.
- Uusintakokeet
- Jos
opintojaksoon uusintakoe, sovitaan sen ajankohdasta ja
toteutustavasta.
- Yhteenveto
- Kootaan
opintojaksosta saadut kokemukset ja kehittämistarpeet.
Sivun alkuun
|