Helian rekrytointipäiviltä poimittua

Helian rekrytointipäivillä 30.10.2000 Vesa-Matti Paananen Add2Phonesta esitti upean näkemyksen kehityskaaresta metsästys- ja keräilykaudesta nykyiseen tietoyhteiskuntaan ja loihti sen pohjalta oman tulevaisuuden visionsa, joka hahmottui hänen mielessään lennolla Helsingistä NewYorkiin parin oluen jälkeen.

  • Heimokulttuurissa (Tribes), jossa toimeentulo saatiin metsästyksellä ja keräilyllä (Hunting & Gathering) ja työskenneltiin luolissa (Caves), yhteisöä johtivat heimon vanhimmat (The Elders) ja uskottiin henkiolentoihin (Spirits).
  • Perhekulttuurissa (Family), jossa toimeentulo saatiin maataloudesta (Agriculture) ja työskenneltiin maatiloilla (Farms), yhteisöä johti perheen pää (Head of the family) ja uskottiin Jumalaan (God).
  • Organisaatiokulttuurissa (Organization), jossa toimeentulo saatiin teollisuudesta (Industrial age) ja työskeneltiin tehtaissa (Factories), yhteisöä johti omistaja tai rahoittaja (Capitalist) ja uskottiin tarvaroihin ja omaisuuteen (Goods).
  • Verkostokulttuurissa (Networks), jossa toimeentulo saatiin tietoyhteiskunnasta (Information society) ja työskenneltiin toimistoissa (Offices), yhteisöä johtivat asiantuntijat (Expert) ja uskottiin tietämykseen (Knowledge).
  • Mobiiliheimojen kulttuurissa (Mobile Tribes), jossa toimeentulo saadaat mobiileista e-palveluista (Mobile e-services) ja työskennellään maailmankylässä (Global Village), yhteisöä johtavat tarinankertojat (Story tellers) ja uskotaan brändeihin (Brands).

Paananen sanoi, ettei usko nykyisiin portaalipalveluihin, jos ne ovat vain linkkikokoelmia, vaan haluaa jotain enemmän. Niinpä hän loi vision mobiilista tulevaisuudesta, jota hallitsevat brändit ja johtavat tarinankertojat – ja perusti yrityksen tämän vision pohjalta.
Esimerkkinä mobiilien palvelujen tarpeellisuudesta Paananen kertoi tarinan. Päästyään pitkän lennon jälkeen hotelliinsa San Franciscossa hän avasi television ja nukahti. Hän oli sopinut porukkansa kanssa tapaamisesta hotellin aulassa kuudelta. Kello oli kahdeksan, kun hän heräsi. Miten hän nyt saisi selville, missä baarissa porukka oli? Jos olisi oltu Suomessa, hän olisi voinut tarttua kännykkään, kysyä asiaa ja ehtiä mukaan varttitunnissa. Mutta tilanne oli toinen maassa, jossa kännykkä ei toiminut, vaan kommunikointi perustui kirjeisiin – kuten se perustui jo satoja vuosia sitten.
Paananen kertoi toisen tarinan vieraspaikkakuntalaisesta konferenssivieraasta Helsingissä, joka joutuu keskellä yötä sateen yllättämäksi. Hän kaivaa taskujaan ja löytää muutaman kolikon ja kännykän. Kolikot eivät riitä taksiin ja hän ihmettelee, vieläkö yhtään bussia kulkisi Otaniemeen. Kännykkä voisi ratkaista hänen ongelmaansa, jos se tarjoaisi hänelle pääsyn palveluihin ja sisältöihin.
Tarinan kertominen on tärkeää. Tarina on helppo muistaa ja sen voi vaivattomasti välittää eteenpäin. Tarinaa voi myös muuttaa ja sopeuttaa erilaisiin olosuhteisiin ja erilaisiin kulttuureihin vaihtamalla nimiä ym. Tarinassa olennaista on, uskotko siihen. Tästä on kysymys silloinkin, kun pääkaupunkiseudulla mietit, valitsetko Soneran vai Radiolinjan liittymän kännykkääsi. Molemmat tarjoavat suunnilleen samanlaiset palvelut, mutta kummallakin on oma brändinsa ja siihen liittyvä tarina.
Brändi ja siihen liittyvä tarina näkyy myös merkkivaatteissa: Paananen muistaa, että kun hänellä ei koulussa ollut Adidaksen lenkkareita, luokkatoverit eivät ottaneet häntä mukaan peleihin.
Miten rakennat brändin ja miten kerrot sen tarinan on erityisen tärkeää silloin, kun myyt palveluita, siis bittejä etkä atomeja.
Vesa-Matti Paananen kertoi olevansa taustaltaan matemaatikko. Kaavan M = ec2 hän lukee muodossa ”Mobility equals electronic commerce power2”.
Rekrytointipuheensa lopuksi Vesa-Matti Paananen kehotti kuulijoitaan etsimään lisätietoja Add2Phonesta. Yrityksestä kiinnostuneet voivat lähettää 160 merkkiä pitkän viestin, jossa kertovat, mitä lisäarvoa toisivat yritykselle ja miksi juuri heidät pitäisi palkata. Paananen sanoi, ettei hän halua lukea pitkiä sähköposteja, joissa rekrytoitava kertoo koko elämäntarinansa.
Add2Phone on keskittynyt vain mobiileihin palveluihin, jotka tulevaisuudessa ovat iso markkina-alue. He kuitenkin halusivat olla tällä alueella ensimmäisinä. Siksi yritys perustettiin jo tämän vuoden helmikuussa eikä vasta vuoden kuluttua.

Yksi ajatus artikkelista “Helian rekrytointipäiviltä poimittua”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *