Tietie-projektin loppuraportti
(Tietie = Tietojenkäsittelyä Tietotekniikan avulla)
Tausta
Tietie-projekti (Tietojenkäsittelyä Tietotekniikan
avulla) käynnistyi kesällä 1995 viiden suomalaisen
va. ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelmien
yhteistyönä.
Mukana Tietie-projektissa ovat:
- Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulu Helia
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu
- Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu
- Oulun seudun ammattikorkeakoulu
- Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.
Tietie-projekti toimi kaksi ensimmäistä vuotta Opetusministeriön
rahoittamana, mutta vuodesta 1997 lähtien Tietie-projekti
on yksi Opetushallituksen tukemista Tieto-Suomi-hankkeista,
jotka on käynnistetty osana Suomi Tietoyhteiskunnaksi -
Koulutus Tiedon Valtateille -ohjelmaa. Tietie-projekti kuuluu
Opetusmenetelmien kehittämisohjelman ammattikorkeakoulujen
hankkeisiin. Vuonna 1997 projekti sai Opetushallitukselta tukea
100 000 markkaa (DNRO 1083/421/96).
Projektin tavoitteina ovat tietojenkäsittelyn opettaminen
uusimman viestintä- ja tietotekniikan avulla, yksittäisen
ammattikorkeakoulun voimavarojen lisääminen yhteistyöllä
ja opetuksen irrottaminen ajan ja paikan kahleista.
Opintojaksojen toteutuksessa käytetään Internet-teknologiaa
kuten sähköpostia, web-sivuja, keskusteluryhmiä
ja videokonferenssia. Jokaiseen opintojaksoon kuuluu myös
yksi tai useita ISDN-pohjaisia videoneuvotteluja.
Opintojaksot
Vuonna 1996 Tietie-projektissa toteutettiin viisi opintojaksoa:
- Tietoturva, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu, kevät
1996 Freestyle oppiminen tietoverkoissa,
- Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, kevät 1996
- Laatujärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto,
Helia, kesä 1996
- Ohjelmistojen tuotteistaminen ja markkinointi, Oulun seudun
ammattikorkeakoulu, syksy 1996
- Työryhmäjärjestelmät, Jyväskylän
ammattikorkeakoulu, syksy 1996.
Vuonna 1997 nämä opintojaksot toteutettiin uudestaan.
Laatujärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto
siirrettiin kesästä kevääseen ja sen nimi
muutettiin muotoon Systeemityön laatu. Lisäksi toteutettiin:
- Oliolähestymistapa, Helia, syksy 1997.
Vuonna 1998 toteutettiin seuraavat opintojaksot:
- Tietoturva, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu, kevät
1998
- Freestyle oppiminen tietoverkoissa, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu,
kevät 1998
- Ajankohtaista tiedonhallinnasta, Helia, kevät 1998
- Oliolähestymistapa, Helia, sekä kevät että
syksy 1998
- Java-ohjelmointi, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu, syksy
1998
Suorituksia Tietie-projektin opintojaksoille kertyi kolmena
vuonna seuraavasti:
Opintojakso |
v. 1996
|
v. 1997
|
v. 1998
|
Tietoturva |
42
|
20
|
54
|
Freestyle oppiminen tietoverkoissa |
47
|
35
|
13
|
Laatujärjestelmän kehittäminen
ja käyttöönotto/ Systeemityön laatu |
16
|
15
|
|
Ohjelmistojen tuotteistaminen ja markkinointi |
15
|
15
|
|
Työryhmäjärjestelmät |
12
|
28
|
|
Oliolähestymistapa |
|
22
|
24+12
|
Ajankohtaista tiedonhallinnasta |
|
|
13
|
Java-ohjelmointi |
|
|
11
|
Yhteensä |
132
|
135
|
127
|
Kansainvälistymissuunnitelmat
Tietie-projekti haki EU-ohjelmiin ensin keväällä
1997 QADE-projektin mukana ja keväällä 1998 omana
OLUPC-projektinaan kolmen partnerimaan kanssa. Kumpaakaan projektiesitystä
ei hyväksytty EU-komissiossa, joten Tietie-projektin kansainvälistymishankkeet
raukesivat.
Kokemukset ja suositukset
Tietie-projektin kokemusten perusteella Helsingin liiketalouden
ammatillisen opettajakorkeakoulun kehittämisprojekti MoMoTie
(Monimuoto-opetus tietoverkoissa) laati keväällä
1998 seuraavat tietoverkko-opetuksen
ohjeet ja suositukset:
- Yleiskuvaus
- Opettajan opas
- Opiskelijan opas
- Tekninen opas
- Hallinnollinen opas
- Vinkkejä videoneuvotteluopetukseen
Tietie-projektin kokemuksista voisi kiteyttää seuraavat
suositukset ja oivallukset:
- Opiskelijaa ei saa jättää yksin tietoverkkoon.
Paikallisen yhdyshenkilön tuki, opintojakson aloittaminen
videoneuvotteluna ja etätehtävien tekeminen ryhmätyönä
auttavat opiskelijaa pysymään mukana opintojaksolla.
- Opettajan antama palaute on tärkeää ja opiskelijat
odottavat sitä.
- Opettajan pitää löytää keinot säästää
itseään! Tietoverkko-opetus tuo mukanaan paitsi
uudenlaisen opiskelumateriaalin tuottamisen myös sähköpostintulvan
hallinnan, liitetiedostojen tekniset ongelmat ja kirjallisen
palautteen antamisen - sekä kaikenlaiset pienet, odottamattomat
ongelmat. Nämä kaikki vievät opettajan aikaa
enemmän kuin perinteinen luokkahuoneopetus.
- Eri oppilaitosten kulttuurierot ovat tällaisen opiskelumuodon
rikkaus.
Miten toimintaa jatketaan
Toiminta jatkuu ja opintojaksotarjontaa laajennetaan edelleen.
Tietie-projektin jatkokehitys tukee Sitran uuden tietoyhteiskuntastrategian
neljättä kärkihanketta: Tietoverkkojen oppimisympäristöt.
Kaikki Tietie-projektissa mukana olleet ammattikorkeakoulut
jatkavat yhteisen tietoverkko-opetuksen kehittämistä.
Verkostoon voidaan liittää muitakin toiminnastamme
kiinnostuneita suomalaisia ammattikorkeakouluja.
Tavoitteenamme on suomalaisen tietotekniikan virtuaaliammattikorkeakoulun
kehittäminen. Rakennamme mm. yhteistä oppimistehtävä-
ja oppimismateriaalipankkia, johon tuotamme materiaalia yli
ammattikorkeakoulurajojen. Laajennamme tietoverkkomuotoista
opintojaksotarjontaa ja kehitämme edelleen tietoverkko-oppimiskonseptia
niin, että siinä otetaan yhä paremmin huomioon
tekniset ja pedagogiset näkökulmat. Lisäksi järjestämme
tiedotus- ja kokemustenvaihtoseminaareja.
|