Verkosto
Opintojaksot
Ohjeet
Tilastot
Tapahtumat
Julkaisut
Case-pankki
Forum
Etusivu

Tapahtumat

Tietie-projektin loppuraportti

(Tietie = Tietojenkäsittelyä Tietotekniikan avulla)

Tausta

Tietie-projekti (Tietojenkäsittelyä Tietotekniikan avulla) käynnistyi kesällä 1995 viiden suomalaisen va. ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelmien yhteistyönä.

Mukana Tietie-projektissa ovat:

  • Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulu Helia
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu
  • Oulun seudun ammattikorkeakoulu
  • Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.

Tietie-projekti toimi kaksi ensimmäistä vuotta Opetusministeriön rahoittamana, mutta vuodesta 1997 lähtien Tietie-projekti on yksi Opetushallituksen tukemista Tieto-Suomi-hankkeista, jotka on käynnistetty osana Suomi Tietoyhteiskunnaksi - Koulutus Tiedon Valtateille -ohjelmaa. Tietie-projekti kuuluu Opetusmenetelmien kehittämisohjelman ammattikorkeakoulujen hankkeisiin. Vuonna 1997 projekti sai Opetushallitukselta tukea 100 000 markkaa (DNRO 1083/421/96).
Projektin tavoitteina ovat tietojenkäsittelyn opettaminen uusimman viestintä- ja tietotekniikan avulla, yksittäisen ammattikorkeakoulun voimavarojen lisääminen yhteistyöllä ja opetuksen irrottaminen ajan ja paikan kahleista.
Opintojaksojen toteutuksessa käytetään Internet-teknologiaa kuten sähköpostia, web-sivuja, keskusteluryhmiä ja videokonferenssia. Jokaiseen opintojaksoon kuuluu myös yksi tai useita ISDN-pohjaisia videoneuvotteluja.

Opintojaksot

Vuonna 1996 Tietie-projektissa toteutettiin viisi opintojaksoa:

  • Tietoturva, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu, kevät 1996 Freestyle oppiminen tietoverkoissa,
  • Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, kevät 1996
  • Laatujärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto, Helia, kesä 1996
  • Ohjelmistojen tuotteistaminen ja markkinointi, Oulun seudun ammattikorkeakoulu, syksy 1996
  • Työryhmäjärjestelmät, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, syksy 1996.

Vuonna 1997 nämä opintojaksot toteutettiin uudestaan. Laatujärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto siirrettiin kesästä kevääseen ja sen nimi muutettiin muotoon Systeemityön laatu. Lisäksi toteutettiin:

  • Oliolähestymistapa, Helia, syksy 1997.

Vuonna 1998 toteutettiin seuraavat opintojaksot:

  • Tietoturva, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu, kevät 1998
  • Freestyle oppiminen tietoverkoissa, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, kevät 1998
  • Ajankohtaista tiedonhallinnasta, Helia, kevät 1998
  • Oliolähestymistapa, Helia, sekä kevät että syksy 1998
  • Java-ohjelmointi, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu, syksy 1998

Suorituksia Tietie-projektin opintojaksoille kertyi kolmena vuonna seuraavasti:

Opintojakso
v. 1996
v. 1997
v. 1998
Tietoturva
42
20
54
Freestyle oppiminen tietoverkoissa
47
35
13
Laatujärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto/ Systeemityön laatu
16
15
Ohjelmistojen tuotteistaminen ja markkinointi
15
15
Työryhmäjärjestelmät
12
28
Oliolähestymistapa
22
24+12
Ajankohtaista tiedonhallinnasta
13
Java-ohjelmointi
11
Yhteensä
132
135
127


Kansainvälistymissuunnitelmat

Tietie-projekti haki EU-ohjelmiin ensin keväällä 1997 QADE-projektin mukana ja keväällä 1998 omana OLUPC-projektinaan kolmen partnerimaan kanssa. Kumpaakaan projektiesitystä ei hyväksytty EU-komissiossa, joten Tietie-projektin kansainvälistymishankkeet raukesivat.

Kokemukset ja suositukset

Tietie-projektin kokemusten perusteella Helsingin liiketalouden ammatillisen opettajakorkeakoulun kehittämisprojekti MoMoTie (Monimuoto-opetus tietoverkoissa) laati keväällä 1998 seuraavat tietoverkko-opetuksen ohjeet ja suositukset:

  • Yleiskuvaus
  • Opettajan opas
  • Opiskelijan opas
  • Tekninen opas
  • Hallinnollinen opas
  • Vinkkejä videoneuvotteluopetukseen

Tietie-projektin kokemuksista voisi kiteyttää seuraavat suositukset ja oivallukset:

  • Opiskelijaa ei saa jättää yksin tietoverkkoon. Paikallisen yhdyshenkilön tuki, opintojakson aloittaminen videoneuvotteluna ja etätehtävien tekeminen ryhmätyönä auttavat opiskelijaa pysymään mukana opintojaksolla.
  • Opettajan antama palaute on tärkeää ja opiskelijat odottavat sitä.
  • Opettajan pitää löytää keinot säästää itseään! Tietoverkko-opetus tuo mukanaan paitsi uudenlaisen opiskelumateriaalin tuottamisen myös sähköpostintulvan hallinnan, liitetiedostojen tekniset ongelmat ja kirjallisen palautteen antamisen - sekä kaikenlaiset pienet, odottamattomat ongelmat. Nämä kaikki vievät opettajan aikaa enemmän kuin perinteinen luokkahuoneopetus.
  • Eri oppilaitosten kulttuurierot ovat tällaisen opiskelumuodon rikkaus.

Miten toimintaa jatketaan

Toiminta jatkuu ja opintojaksotarjontaa laajennetaan edelleen. Tietie-projektin jatkokehitys tukee Sitran uuden tietoyhteiskuntastrategian neljättä kärkihanketta: Tietoverkkojen oppimisympäristöt. Kaikki Tietie-projektissa mukana olleet ammattikorkeakoulut jatkavat yhteisen tietoverkko-opetuksen kehittämistä. Verkostoon voidaan liittää muitakin toiminnastamme kiinnostuneita suomalaisia ammattikorkeakouluja.
Tavoitteenamme on suomalaisen tietotekniikan virtuaaliammattikorkeakoulun kehittäminen. Rakennamme mm. yhteistä oppimistehtävä- ja oppimismateriaalipankkia, johon tuotamme materiaalia yli ammattikorkeakoulurajojen. Laajennamme tietoverkkomuotoista opintojaksotarjontaa ja kehitämme edelleen tietoverkko-oppimiskonseptia niin, että siinä otetaan yhä paremmin huomioon tekniset ja pedagogiset näkökulmat. Lisäksi järjestämme tiedotus- ja kokemustenvaihtoseminaareja.

sivun alkuun