Yhteisöt ja organisaatiot Facebookissa

sivu ja ryhmä
tiedottaa, keskustelee
tilaatko mua?

viestit virtaavat
visertävät, kauhotaan
mielenkiintoiset

Johanna Janhonen  valotti akvalaisille 16.11.11 Facebookin monipuolisuutta organisaatioille ja yhteisöille.
E-oppimiskeskuksen wikiin sosiaalinenmedia.org on koottu suomalaisten organisaatioiden ja yhteisöjen some-ratkaisuja. Kunnilla on yhtenäistäkin linjaa, vaikkei siltä ehkä näytä. Toisaalta kuntien pitää ratkaisuissaan ottaa huomioon nekin kuntalaiset, jotka eivät käytä Facebookia.
Johanna Janhonen totesi, että hän työnsä vuoksi ”tykkää” sellaisestakin, mistä ei oikeasti tykkää; tykkäämällä saa viestivirtaa itselleen ja tietää, mitä tapahtuu. Ventovieraat pääsevät myös ”tilaamaan häntä”. Verkkosivun omistajan pitää itse ottaa tilaus käyttöön, jotta muut voisivat tilata kyseisen verkkosivun päivityksiä.
Vuonna 2010 todettiin: ”Facebookista löydät ne ihmiset, jotka joskus tunsit, LinkedInistä ne, jotka yhä tunnet ja Twitteristä ne, joihin haluaisit tutustua.” Facebookin tilaukset mahdollistavat nyt uusiin ihmisiin tutustumisen Twitterin lailla.
Google+  on vielä arvoitus: mihin sitä oikein pitäisi käyttää?
Facebookissa vain henkilöillä voi olla profiili. Yrityksillä, yhteisöillä ja tuotteilla on sivuja, paikkoja, ryhmiä ja tapahtumia. Facebook voi ilmiantojen perusteella sulkea organisaatioille perustettuja profiileja.
Sivun teko on helppoa, mutta miksi pitää tykätä? Tykkäämällä huvitellaan, osoitetaan tukea, viestitään omista arvoista, annetaan palautetta tai vaihdetaan tietoja. Facebook on uusi tapa tilata uutisia – varsinkin, jos ei koskaan ole kuullut uutissyötteen lukijasta.
Esimerkiksi Angry Birds huolehtii tykkääjistään, kohtelee heitä kuin kukkaa kämmenellä.
Hetkyn sivulle ei vielä ole valittu lyhytosoitetta Facebookiin. Akvan sivu tykkää Hetkystä, mutta Hetkyn ei Akvasta.
Ryhmä on tasa-arvoisempi kuin sivu. Sivulla on moderaattorit ja tykkääjät, ryhmässä kaikki voivat päivittää ja näkevät toistensa päivitykset. Sivut ovat hyviä tiedottamiseen, ryhmät keskusteluun.
Pitäisikö tiedotus uudistaa? Pitäisikö päästä eroon sähköpostista? Parasta olisi antaa ihmisten itse päättää, haluavatko he sähköposteja, syötteitä, Facebook-viestejä, tweettejä vai paperipostia. Osa twiiteistä voi päätyä automaattisesti päivittyvään paper.li-nettilehteen. Somessa asiakkaatkin voivat tulla mukaan organisaation tiedon välittämiseen.
Facebook-tunnuksia voi käyttää muissa some-palveluissa ja niiden, kuten Heiaheian  ja Foursquaren, päivityksiä voi ohjata Facebookiin.
Lopuksi Johanna Janhonen antoi ohjeita Facebookin käyttöön.

  • Mieti yleisöäsi mikä heitä kiinnostaa?
  • Tee kivoja asioita.
  • Varaudu negatiiviseen palautteeseen.
  • Seuraa monta kertaa päivässä, vastaa nopeasti palautteeseen.
  • Älä kopioi kilpailijasi Facebook-strategiaa vaan löydä oma toimintatapasi.

2 vastausta artikkeliin “Yhteisöt ja organisaatiot Facebookissa”

  1. Googlasin Paper.li:a, kun löysin tämän :). Kiitos bloggauksesta! Yksi kohta pitää korjata:
    en todellakaan hyväksy ventovieraita Facebook-kavereikseni, mutta he saavat tilata minua. Facebookin kautta pyrin seuraamaan omien kavereitteni tekemisiä, siis heitä, jotka eivät käytä esim. Twitteriä, LinkedIniä tai Google+:aa ja siksi pidän FB-kaverien määrän suhteellisen pienenä. Hyvää pääsiäistä!

  2. Johanna, kiitos viestistäsi ja huomautuksestasi. Korjasin tekstiäni, toivottavasti referoin nyt oikein sitä, mitä sanoit Facebook-tilauksista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.