Myötätuntoa itselle, toisille, tilanteelle

luomme yhteisen
nuotiopiirin, aivot
sydän aistivat

nousen seisomaan
hengitän, olen läsnä
ankkuroin hetkeen

kuuntelen silmät
kiinni kellon kumua
kauan jatkuvaa

Helsingin seudun kesäyliopisto täyttää 50 vuotta. Onnea kypsässä iässä olevalle opinahjolle! Juhlavuoden kunniaksi me kesäyliopiston opettajat pääsimme Maria Saarelaisen johdolla tutustumaan, mitä mindfulness eli tietoisuustaito voisi olla opetustyössä.

Tilaisuus järjestettiin Tieteiden talolla 8.4.2016. Päivä oli aurinkoinen ja vanhan rakennuksen luentosalit kuumat. Yksi verhoista ei liukunut ikkunasta helottavan auringonpaisteen eteen. Ketterästi kollega kiipesi tuolilta ikkunalaudalle ja kiinnitti verhon pidikkeeseen, josta se oli irronnut. Kun hän sitten liu’utti verhon ikkunan eteen, aplodeerasimme.

Maria Saarelainen kertoi kuntoutuneensa mindfulnessin avulla työelämään. Läsnäolo vaikuttaa voimakkaasti kaikkeen, mitä teemme. Mikä on sisäinen tilasi, jonka tuot opetustilanteeseen? Onko mielesi täynnä (Mind Full) opetustilanteen ulkopuolisia asioita? Vai oletko keskittynyt ja rauhallinen? Miten ihminen voi muuttaa sisäistä tilaansa?

Opettaja voisi tulla jo puoli tuntia ennen opiskelijoita tutustumaan opetustilaan, hengittämään ja valmistautumaan. Ongelmana toki ovat nopeat tuntivaihdot, kun pahimmillaan edellinen porukka poistuu samalla kellonlyömällä, jolla itse pitäisi aloittaa oman porukan kanssa.

Kehomme on siellä, missä elämme, mutta ajatukset voivat viedä nykyhetkestä pois. Ihmisen päässä risteilee päivässä keskimäärin 60 000 ajatusta. Olimme jo tuohon mennessä ehtineet arvioida toisemme ja luennoijan. Miten hän liikkuu? Mitä hänellä on päällään? Tyylikäs leninki!

Mindfulness kutsuu aloittelijan mieltä, ankkuroitumista tähän ja nyt ilman ennakkoasenteita, vaikka ryhmä olisi tuttu. Emmehän oikeasti voi tietää, mitä kymmenen minuutin kuluttua tapahtuu.

Pohdimme pareittain kysymystä: Mikä juuri tässä hetkessä vaikuttaa opiskelijan oppimiseen ja sinun opettamiseesi? Pariporinoiden purusta nousivat rentous, halu opettaa, intohimo, epäonnistumisten hyväksyminen, luottamus, motivaatio, hyvä ilmapiiri ja läsnäolo.

Jos ajatus karkaa, palauta se! Keskusteluissa totesimme, että ajatus harvoin karkaa silloin, kun olemme opettamassa. Sen sijaan se karkaa helposti silloin, kun istumme kuuntelemassa toisen luentoa.

Mitä paremmin olet läsnä tilanteessa, sen paremmin aistit ilmapiirin. Kun nouset välillä seisomaan, aivojesi oppimiskyky paranee. Paikanvaihto luokassa tai kokouksessa tuo uusia näkökulmia.

AMRAn verkkopalvelussa on runsaasti tutkimuksia mindfulnessista. Tätä buddhalaisuudesta ponnistavaa menetelmää on käytetty terveydenhoidossa, psykologiassa, opetuksessa ja univaikeuksien hoidossa. Sen avulla stressinhallinta, kivunhoito, uni ja hyvinvointi paranevat, kiire muuttuu kiireettömyyden tunteeksi. Kiirehän nousee ylikuormittuneesta mielestämme, mutta kun keskitymme juuri tähän hetkeen, aikaa on tosi paljon. Miten voisimme työskennellä kevyesti, ponnistelematta?

Vieraskutsujenkin tunnelma paranisi, kun emäntä ottaisi vieraat vastaan aloittelijan avoimin mielin, uteliaasti ja myönteisesti, loisi yhteisen nuotiopiirin.

Seuraavassa harjoituksessa keskityimme ensin hengitykseen, sitten valitsemaamme esineeseen, josta löysimme muotoja, värejä, valoa ja varjoa. Sormihengityksen jälkeen keskityimme kuuntelemaan kellonsoiton kumua, joka jatkui, jatkui, jatkui.

Jokainen on vastuussa tunteistaan. Paraneeko vai paheneeko ilmapiiri, kun astut huoneeseen? Aivot, sydämet ja tunteet aistivat toisensa. Aivot reagoivat jatkuvasti kehon liikkeisiin. Kun ankkuroi itsensä niin, että tiedostaa jalkansa lattiassa ja rankansa suorana, voi kohdata hankalankin tilanteen ja levittää siihen rauhallisuutta.

Tunnetaidoista kerrotaan enemmän Raisa Cacciatoren ja Max Karukiven vuonna 2014 ilmestyneessä kirjassa Mieletön fiilis.

Häiriötilanteessa aika pysähtyy ja kontrolli häviää. Mitä silloin voi tehdä? Tietoinen läsnäolo, ankkurointi, hengitys, aikalisä ja laukaisevien tekijöiden tunnistaminen auttavat.

Kolmen hengityksen tekniikka on helppo muistaa: ensimmäinen hengitys itselle, toinen toisille ja kolmas tilanteelle; siis itselle, toisille ja tilanteelle myötätuntoa, ystävällisyyttä ja lempeyttä.

Hankala tilanne pitää sallia ja tiedostaa, ei vastustaa. Entisaikaan kiukutteleva lapsi saatettiin passittaa huoneeseensa kielteisten tunteidensa kanssa sen sijaan, että kielteiset tunteet olisi keskusteltu pois. Kaikki tunteet pitäisi sallia, mutta ei mitä tahansa tekoja.

Myönteisiä tunteita pitäisi huomata ja jalostaa. Ne hipaisevat meitä vain hetken, kuten ensimmäinen hörppy maukasta juomaa. Se pitäisi sanoittaa ja jakaa. Hyvää pitäisi viljellä. Jos ajattelee, että toisella on kivannäköinen paita, sen voisi sanoa ääneen. Pariporinassa muistimme molemmat 1980-luvulta tilanteen, jossa joku oli kehunut vaatettamme.

Kirjallisessa palautteessa opettaja voisi kertoa: ”Olen iloinen, kun ..” Siis kertoa, millainen fiilis hänelle tuli, kun luki opiskelijan tekstin. Henkilökohtaisesta palautteesta opiskelijat kiittävät.

Tilaisuuden alussa piirsimme ympyrän ja siihen kaikkea mahdollista, mitä mieleemme tuli. Parituntisen tilaisuuden lopussa piirsimme uuden ympyrän ja siihen sillä hetkellä mieleemme tulleita ajatuksia. Useimmilla ympyröiden sisällöt poikkesivat toisistaan, myös minulla. Aamupäivän ”myrsky sähköpostissa”, väärinymmärrysten kuningas, oli väistynyt mielestäni, jonka nyt täyttivät rauhallisuus, hyväksyminen, lämpö, luottamus, turvallinen ilmapiiri.

Kategoria(t): Kulttuuri, Opetus Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *