Kohti tasku- ja pelikouluja

Koulu taskussa
aina mukana. Opin,
pelaan yhdessä.

Innovaation
apinat opettavat
matematiikkaa.

SysTech-hanke järjesti uusien suomalaisten oppimisratkaisujen julkistustilaisuuden Helsingin yliopiston MinervaPlazassa 1.11.12. Tilaisuuden juonsi Sanna Vahtivuori-Hänninen.

Ella Kiesi Opetushallituksesta painotti, että tieto- ja viestintätekniikkataidot ovat kaikkialla tarvittavia perustaitoja. Sosiaalisen median buumi on meillä suurempi kuin muualla. Täppärityöpajat tuntuvat innostavan porukkaa enemmän kuin oppimispelit. Pilotoimalla ja verkostoitumalla voidaan levittää kehittämishankkeiden hyviä käytänteitä.

Miten kehitetään uusia, elämyksellisiä oppimisratkaisuja? Miten älypuhelimia käytetään pedagogisesti? Miksi innovaatiot eivät muutu käytännöiksi? Ovatko esteenä erot koulujen varusteluissa tai opettajien ja oppilaiden asenteet? Voisiko täydennyskoulutus auttaa opettajia luottamaan osaamiseensa?

Jari Räihä kertoi Tekesin Oppimisratkaisut 2011-2015 -ohjelmasta. Kaikki tehdään aidosti sydämellä ja isosti maailmalle ja kaupallistetaan verkostojen avulla. Pedagogiikka on olennaista, oppiminen ei ole tekniikkaa. Systeemisistä, eri osa-alueiden yhdessä tuottamista oppimisratkaisuista kehitetään kansainvälistä liiketoimintaa.

Tuula Nousiainen Jyväskylän yliopistosta kertoi, että yritys- ja tutkimusyhteistyössä kehitetään tulevaisuuden taitoja edistäviä oppimisratkaisuja, joita pilotoidaan ensin kotimaassa, sitten kansainvälisesti.

Katri Björklund 10monkeys.comista  julkisti alakouluille kehitetyn matematiikan sovelluksen. 10monkeys on helppokäyttöinen oppimissovellus, jota ei ole tarkoitettu välipalaksi vaan vakituiseksi osaksi oppitunteja. Sovelluksessa on yli kahdeksansataa tehtävää, joita voi ratkoa koulussa, kotona tai matkoilla eri päätelaitteilla.

Hankkeen tavoitteena oli kehittää kouluihin mobiilisia ja pelillisiä tulevaisuuden oppimistiloja yhteistyössä IlonaIT:n ja Martelan kanssa.

Matematiikka on universaali aihe, joten siitä on helppo kehittää kansainvälisiä tuotteita. Pari vuotta kestäneessä kehittämisprosessissa lähdettiin liikkeelle pedagogiikasta. Laiteympäristöt muuttuivat valtavasti täppäreiden rynnistyksen myötä.

Alusta asti mukana oli kourallinen kouluja, joista saatiin paljon parannusehdotuksia. Jatkossakin tuotteita kehitetään yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Mäntymäen koulun opettajat ja 3. ja 6. luokan oppilaat näyttivät, miten 10monkeys toimii käytännössä. Oppilailla oli täppärit, jotka he sujuvasti kytkivät langattomasti tykkiin ja näyttivät vuorotellen, millaisia tehtäviä ratkovat 10monkeys-sovelluksella.

Sovellusta on pilotoitu eri puolilla Suomea lähes sadassa koulussa. Vuodessa on tapahtunut paljon, opitaan joka päivä ja välitetään kokemuksia. Langaton verkko olennainen. Vain muutamissa kouluissa, lähinnä lukioissa, on hankittu täppäri joka oppilaalla. Tavallisinta on hankkia 20 – 30 täppäriä koululle. Täppärit sopivat motivointiin ja aktiivisiin työtapoihin ja vakiintuvat osaksi opetuskäytänteitä.

Täppäriltä saimme reaaliaikaisen videoyhteyden Mäntymäen koululle, josta toinen oppilas soitti älypuhelimellaan.

Oppilaat näyttivät trailereita, joita he viiden hengen projektiryhmissä olivat kehittäneet iMovie-ohjelmistolla.

Petri Seljavaara Lumi Interactivesta  esitteli LumiTools-oppimisalustan päätelaitteeseen skaalautuvaa nettiä. Oppisisältöihin pääsee käsiksi mistä tahansa, mikä osin irrottaa oppimisen ajasta ja paikasta, mutta sitoo myös aikaan ja paikkaan, jonka mukaan sovellusnäkymä määräytyy. Avoimiin rajapintoihin ja lähdekoodiin sekä lisenssioituihin järjestelmiin perustuva LumiTools on turvallisempi kuin Facebook.

Tilaisuudessa julkistettu LumiHub tuo pilvestä oppimateriaalit yhteen. Monikanavaiseen, selainpohjaiseen sovellukseen kuuluu alusta, hubit, widgetit, käyttäjät, markkinapaikka, tietokanta ja staattinen sisältö. Oppilaitoksessa voidaan widgeteistä  koostaa sopivia kokonaisuuksia.

Lahden ammattikorkeakoulun palvelumuoto-opetuksessa oppijat älypuhelimineen menevät yrityksiin, ottavat lyhyitä videoita ja syöttävät ne automaattisesti Pocket School-järjestelmään, jossa niitä voidaan kommentoida. Sisällöt skaalautuvat eri päätelaitteille.

Hankkeen innovaatio on tuotettu opetukseen ennen kuin kuluttajille, mikä lienee poikkeuksellista. Kouluilla on enemmän tarpeita kuin organisaatioilla; tulevaisuuden koulu on taskukoulu.

Yleisöstä kysyttiin, voiko LumiToolsin yhdistää oppilaitoksen Active Directoryyn, jolloin siihen voisi kirjautua samalla tunnuksella kuin oppilaitoksen muihinkin järjestelmiin. Tätä puolta hankkeessa ei ole mietitty; nyt sovellus toimii niin, että koulun järjestelmät tuodaan siihen widgetteinä.

Esa Tervo Neoxenilta esitteli yläasteelle, toiselle asteelle, ammattikorkeakouluille ja yliopistoille kehitettyjä oppimissisältöjä. Ne toimivat Microsoftin Learning Gatewayssa, perustuvat avoimiin rajapintoihin ja globaaleihin, skaalautuviin perusteknologioihin, ovat kaikille toimijoille avoimia ja täysin SCORM 2004 -yhteensopivia. Oppisisältöjä voi itse tuottaa Office 365:lla  Windows Azure -pilveen,  joka sijaitsee Pohjois-Euroopassa.

Learning Gatewayn modulaariset sovellukset kuten yhteiset työtilat, kalenterit, wikit, blogit, webinaarit ja verkkokokoukset kehittyvät jatkuvasti ja päivittyvät uusien Office-ohjelmistojen myötä.

Centria on käyttänyt sovelluksia Suomen ja Korean välisessä vertailevassa tutkimuksessa, josta parhaiten osaa kertoa Irja Leppisaari.

Marko Kauppinen ja Tuula Nousiainen kertoivat Teksin oppimisympäristöt-hankkeen arvoverkosta, jossa on mukana 12 organisaatiota ja 36 oppilaitosta. Hanke vaikuttaa opetukseen ja työskentelymalleihin. Työelämän kehittämishankkeissa ovat mukana Centria ja HAMK.

Kategoria(t): ICT, Opetus Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *